Spoed of crisis contact

Is er gevaar?

Is er een levensbedreigend gevaar? Bel dan onmiddellijk 112.

Bel 112

Geen client bij SAVE Jeugdbescherming?

Dreigt een situatie thuis of elders uit de hand te lopen en ben je geen cliënt van SAVE Jeugdbescherming? Bel dan Veilig Thuis.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Wel cliënt bij SAVE Jeugdbescherming?

Ben je cliënt bij SAVE Jeugdbescherming, dan bel je tijdens kantooruren (tussen 08.30 en 17.00 uur) met de medewerker SAVE die jou is toegewezen.

Buiten kantooruren bel je met het onderstaande nummer:

In de provincie Flevoland: bel 088 – 996 3000.
In de provincie Utrecht: bel 0800- 2000.

Maatregel

SAVE begeleiding

Reading Time: < 1 minuutleestijd

Wanneer er in een gezin problemen zijn waardoor een kind zich moeilijk kan redden, of wanneer hun kind strafbare feiten heeft gepleegd, kan het gezin hulp krijgen van maatschappelijk werkers in hun gemeente. Deze maatschappelijk werkers opereren in een zogenaamd ‘lokaal team’. Het lokale team kan SAVE Jeugdbescherming vragen om begeleiding bij de hulp aan het gezin.
Wat houdt begeleiding door SAVE Jeugdbescherming in? En wat betekent het voor het gezin om SAVE begeleiding te krijgen?

De medewerkers van SAVE Jeugdbescherming hebben veel ervaring met gezinnen die complexe problemen hebben. Het doel van SAVE begeleiding is om gezinnen te helpen ervoor te zorgen dat hun kind opgroeit in een veilige situatie. SAVE Jeugdbescherming vertrouwt erop dat ouders dit kunnen, zij het soms met extra hulp en begeleiding.

Drie stappen van SAVE begeleiding

Eén van onze medewerkers legt hieronder uit hoe dit werkt:

1. Onze medewerker leert jouw gezin kennen
In de komende weken kom ik een aantal keer bij je gezin.

    • Samen met jou en met iemand van het lokaal team praten we over hoe het gaat in je gezin.
    • Ik praat ook met mensen die belangrijk zijn voor je gezin. Of die het belangrijk vinden dat het goed gaat met je kind. Bijvoorbeeld familie, vrienden of een leraar van je kind. Deze mensen samen noemen we je.
    • Met jullie als gezin en met al deze mensen zoeken we een oplossing voor jullie problemen. Ons doel is een veilige situatie voor je kind.

Waarover praten we met elkaar?

    • Wat gaat er goed in je gezin?
    • Wanneer zijn de problemen begonnen?
    • Wat heb je gedaan om de problemen aan te pakken?
    • Wat is er volgens jou nodig om je kind veilig te laten opgroeien?
    • Wie in je netwerk zou jou kunnen helpen? Of wie kan er met je meedenken?
    • Welke andere hulp is er misschien nodig voor je gezin?

Tip: Denk alvast na over deze vragen voor onze volgende afspraak.

Op deze manier krijg ik veel informatie over je gezin en jullie situatie. Daarmee bedenken we samen wat er nodig is voor een veiliger thuis.

2. Je maakt een plan
We weten nu  wat er nodig is voor een veiliger thuis. Nu maak je zelf een plan om. In het plan schrijf je hoe je hiervoor gaat zorgen samen met de mensen in en de hulpverleners. Onze medewerker vertelt alvast wat je moet weten over het plan:

    • In het plan schrijf je op welke doelen je wilt bereiken. En hoe je dat gaat doen. Je schrijft ook op welke hulp en begeleiding je daarbij nodig hebt. En van wie.
    • Je bespreekt het plan met mij en met de medewerker van het lokale team. Ik geef adviezen en ik stel ook een aantal eisen. We moeten het samen eens worden over het plan. Dan is het pas klaar.
    • Je kunt het plan samen met je gezin maken. Of met een medewerker van het lokale team, met andere hulpverleners, of met mensen uit je netwerk.
    • Je mag ook een plan maken zonder dat ik of andere hulpverleners erover meepraten. In plaats daarvan vraag je de mensen uit jouw netwerk om mee te denken. Dit heet een ‘familiegroepsplan’.

3. Je doet wat in je plan staat
Vanaf nu ga je doen wat je hebt opgeschreven in je plan. Het lokale team begeleidt je daarbij. De medewerker SAVE houdt contact met het lokale team.

Gaat het weer goed met je kind? En is dat voor langere tijd zo, dus niet alleen maar een dag of een week? Dan stopt de begeleiding van SAVE Jeugdbescherming. We gaan ervanuit dat dit in vier maanden kan lukken. Als het nodig is kunnen we daar nog drie maanden bij tellen. Het lokale team kan wel nog hulp aan je gezin blijven geven.

Wat als het in je gezin niet veilig genoeg wordt?

Misschien slaagt het gezin er niet in om de situatie te verbeteren. In dat geval vraagt de medewerker SAVE de Raad voor de Kinderbescherming om hulp.  Zij onderzoeken de situatie in het gezin. Als zij vinden dat de situatie te onveilig is voor het kind, vragen zij de rechter om een beslissing te nemen over de thuissituatie. Als de rechter vindt dat de zorgen van de Raad voor de Kinderbescherming terecht zijn, plaatst hij het kind onder toezicht. De ouders in het gezin moeten dan in vervolg de medewerker SAVE betrekken bij elke beslissing over het kind. De medewerker SAVE krijgt meer zeggenschap over wat er moet veranderen en hoe ze dat gaan regelen.

Als een medewerker SAVE het nodig vindt om de Raad voor de Kinderbescherming in te schakelen, zal hij of zij dit altijd eerst bespreken met het gezin en met de medewerker van het lokale team. Uitgangspunt is natuurlijk dat dit alleen in zo’n zeer zorgelijke situatie nodig zal zijn.

Wat als je gezin hulp krijgt van andere hulpverleners?

Misschien krijgt jouw gezin niet alleen hulp van SAVE Jeugdbescherming, maar ook van andere zorgaanbieders. In dat geval is het voor je gezin belangrijk dat wij en de andere zorgaanbieders op de hoogte zijn van elkaars betrokkenheid. En dat we ervoor zorgen dat onze verschillende vormen van hulp goed op elkaar aansluiten voor jouw gezin.

In Nederland is er een administratie die als doel heeft om bij te houden welke hulp een gezin krijgt. Deze administratie heet de Verwijsindex. In deze administratie wordt ook onze betrokkenheid bij een kind vermeld, samen met de naam van onze medewerker.  Het systeem is privacyvriendelijk: er staat niets in over wat wij voor het kind of het gezin doen.

Krijgt jouw gezin ook hulp van een andere zorgaanbieder? Dan nemen wij contact met hen op. Wij laten jou weten dat wij dit doen. Je kunt aanwezig zijn bij gesprekken die we eventueel met die zorgverlener hebben. Of we laten je achteraf weten wat we hebben besproken.

Veelgestelde vragen

    This is an anchorlink
  • Wat is het verschil tussen SAVE Jeugdbescherming en Veilig Thuis?
    Veilig Thuis Utrecht Veilig Thuis komt in beeld als er zorgen zijn over de veiligheid, als er sprake is van geweld of vermoedens van geweld. Veilig Thuis is er voor iedereen. Voor kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen. Iedereen kan bellen met Veilig Thuis: mensen die zichzelf onveilig voelen, maar ook mensen die zich zorgen maken over een ander. Als je bijvoorbeeld iemand uit de buurt bent of leerkracht of huisarts. Men kan bij Veilig Thuis terecht voor informatie en advies, ook bij twijfel. Veilig Thuis geeft advies over wat de beller zelf kan doen als er sprake is van een onveilige situatie. Men kan ook een melding doen van een vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld. Soms is snel duidelijk welke problemen er spelen. Dan kan Veilig Thuis helpen om hulp te organiseren door het lokale team, het SAVE-team of door Veilig Thuis zelf. In andere gevallen is eerst onderzoek nodig omdat niet duidelijk is wat er aan de hand is. Als er sprake is van een crisissituatie, komt Veilig Thuis direct in actie. Men kan 24 uur per dag, 7 dagen per week bij Veilig Thuis terecht. Veilig Thuis is altijd kortdurend betrokken. De gebiedsgerichte SAVE-teams kunnen voor langere tijd betrokken zijn. Veilig Thuis op een rij:
      • Veilig Thuis is er voor jeugdigen en volwassenen 0-100 jaar
      • Veilig Thuis is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar
      • Veilig Thuis:
        • Geeft advies, consult en leidt toe naar passende hulp
        • Doet onderzoek naar zorgen omtrent onveiligheid
        • Verzorgt crisisinterventie
        • Voert aanpak huiselijk geweld uit
        • Voert de procesregie bij een tijdelijk huisverbod
        • Verzorgt motiveringstrajecten voor volwassenen (SAVE-begeleiding)
      • Veilig Thuis werkt intensief samen met de lokale hulpverleners, de medische keten, de veiligheidsketen, zoals de Raad voor de Kinderbescherming, politie en openbaar ministerie, en de SAVE-teams. Veilig Thuis is altijd kortdurend betrokken. De gebiedsgerichte SAVE-teams kunnen voor langere tijd betrokken zijn.
    Gebiedsgerichte SAVE-teams De gebiedsgerichte SAVE-teams richten zich specifiek op gezinnen met kinderen van 0 tot 23 jaar, waar vragen of zorgen zijn over de veiligheid of ontwikkeling van de kinderen. Lokale teams pakken alle vragen rondom gezinnen zo breed mogelijk op. Maar voor een kleine groep gezinnen is die hulp niet genoeg. Zij hebben te maken met ernstige problemen: kindermishandeling, verslaving, psychiatrische problemen, ernstig schoolverzuim of crimineel gedrag. Sommige kinderen en ouders lukt het niet daar verbetering in aan te brengen. Om te zorgen dat deze kinderen veilig kunnen opgroeien en zich goed kunnen ontwikkelen, is er meer nodig. Hier komt de expertise van de medewerker uit het SAVE-team van pas. De medewerker SAVE wordt door de lokale hulpverlener of Veilig Thuis ingeschakeld als de veiligheid van een kind in het geding is of als een criminele carrière dreigt. Soms is alleen een advies aan het lokale team voldoende, maar de medewerker SAVE kan ook enkele maanden aanschuiven en samenwerken met de ouders, het kind, het netwerk rondom het gezin én met de lokale hulpverleners die al bij het gezin betrokken zijn. De medewerker SAVE maakt samen met de betrokkenen een grondige analyse van wat er goed gaat en wat er nodig is om de situatie veilig te maken. Leidt dit alles onvoldoende tot verbetering? Dan kan de medewerker van het SAVE-team met het lokale team een Jeugdbeschermingstafel organiseren. Samen met het gezin en een medewerker van de Raad voor de Kinderbescherming wordt dan gekeken wat er nodig is om een onderzoek door de Raad te voorkomen. Mocht een onderzoek toch nodig zijn, dan voert de Raad een onafhankelijk onderzoek uit of een kinderbeschermingsmaatregel nodig is om tot verandering te komen en zorgen te verminderen. De kinderrechter oordeelt en doet uitspraak. Is een maatregel nodig dan voert de medewerker van het SAVE-team deze uit en kan ook weer vragen deze op te heffen. De medewerker SAVE blijft betrokken totdat een kind weer veilig is en het gezin zelf verder kan, eventueel samen met de lokale hulpverleners. SAVE Jeugdbescherming op een rij:
      • SAVE Jeugdbescherming is er voor jeugdigen van 0-23 jaar
      • SAVE Jeugdbescherming is bereikbaar tijdens kantooruren.
      • In geval van crisis buiten kantooruren kan veilig Thuis Utrecht ingeschakeld worden. Zij zorgen ook voor de verdere afstemming met de betrokken SAVE-medewerker.
      • SAVE Jeugdbescherming:
        • Geeft advies en consult bij zorgen rondom de veiligheid van jeugdige
        • Voert in afstemming met Veilig thuis Utrecht onderzoek naar zorgen omtrent de veiligheid van jeugdigen uit
        • Biedt hulp en begeleiding, zowel in het vrijwillig kader als bij een gedwongen maatregel (jeugdbescherming en/of jeugdreclassering)
        • Zorgt voor crisishulp (buiten kantoortijden geïnitieerd door Veilig Thuis Utrecht.
    SAVE-partners De William Schrikker Stichting en het Leger des Heils Jeugdbescherming & Jeugdreclassering werken ook op basis van de SAVE-werkwijze en werken net zoals de SAVE-teams van SAVE Jeugdbescherming intensief samen met de lokale teams. Deze SAVE-partners voeren in samenwerking met elkaar alle onderdelen uit van de brede jeugdbescherming: in het vrijwillig kader begeleiding om een maatregel te voorkomen en in het gedwongen kader jeugdbeschermings- en jeugdreclasseringsmaatregelen. Zij hebben zich daarbij gespecialiseerd op bijzondere doelgroepen. SAVE Jeugdbescherming zorgt dat zij ingeschakeld worden indien hun expertise nodig is. Een melder hoeft zich dus niet af te vragen of hun specialisme nodig is. De Raad voor de Kinderbescherming is ook een SAVE-partner. De Raad adviseert de partners over nut en noodzaak van een raadsonderzoek. Als het nodig is, kan SAVE Jeugdbescherming direct aansluitend op een melding ook de Raad voor de Kinderbescherming inschakelen.
  • This is an anchorlink
  • Wie zijn de SAVE-partners?
    • De afdeling Jeugdbescherming & Jeugdreclassering van de William Schrikker Stichting (WSS) en het Leger des Heils Jeugdbescherming en Reclassering.
    • De William Schrikker Stichting  heeft speciale expertise op het terrein van hulpverlening aan kinderen met een (verstandelijke) beperking of chronische ziekte en kinderen van ouders met een beperking.
    • Het Leger des Heils is er voor gezinnen en jeugdigen die de levensbeschouwelijke achtergrond van het Leger des Heils onderschrijven en voor jeugdigen en gezinnen die veelvuldig wisselen van woonplaats.
  • This is an anchorlink
  • Wat kun je verwachten van een medewerker SAVE?
    Een medewerker SAVE biedt SAVE-begeleiding. Dat betekent dat de medewerker – een rol waarvoor veel verschillende namen bekend zijn jeugd- en gezinsprofessional, specialist veiligheid, gezinsmanager, gezinsvoogd, voogd of jeugdreclasseerder – een gezin begeleiding biedt.
      • Een onderdeel van de begeleiding kan een uitgebreider onderzoek zijn, maar dat hoeft niet. De begeleiding bestaat o.a. uit samen bespreken wat nodig is en voorwaarden stellen
      • Plan maken en uitvoeren
      • Als het plan niet werkt volgt een Jeugdbeschermingstafel. Dit kan uitmonden in een verzoek van de Raad aan de kinderrechter om een kinderbeschermingsmaatregel uit te spreken.
    Op het moment dat de intensieve samenwerking met het lokale team en de medewerker SAVE van Samen Veilig Midden-Nederland de veiligheid van kinderen en jongeren niet garandeert is zwaarder ingrijpen nodig. De Raad van de Kinderbescherming wordt dan erbij betrokken en zal onderzoek doen. Dit kan ertoe leiden dat de Raad bij de kinderrechter verzoekt om een ondertoezichtstelling (OTS) of een gezagsbeëindiging. Ook kan een kind in het kader van een OTS tijdelijk uit huis geplaatst worden (UHP), alleen als de kinderrechter daartoe een machtiging verleent. Een kind dat onder voogdij staat van Samen-Veilig Midden-Nederland woont doorgaans niet meer bij zijn of haar juridische ouders, maar in een pleeggezin of alternatieve woonvorm zoals een instelling.
  • This is an anchorlink
  • Hoe lang is een SAVE-team betrokken?
    Dat hangt ervan af. Het SAVE-team kan ingeschakeld worden voor een adviesvraag vanuit het lokale team. Een medewerker SAVE is dan veelal maar eenmalig betrokken en adviseert de lokale hulpverlener. Soms is een medewerker SAVE ook betrokken bij enkele gesprekken bij het gezin thuis. Het kan ook zijn dat een medewerker uit het SAVE-team betrokken wordt voor een (nader) onderzoek naar de thuissituatie. Aansluitend is er SAVE begeleiding die maximaal zeven maanden duurt. Het kan ook zijn dat het kind een jeugdbeschermingsmaatregel of jeugdreclasseringsmaatregel door de rechter opgelegd heeft gekregen. Het kind en het gezin krijgen dan  begeleiding van een medewerker SAVE die de maatregel uitvoert voor zolang de maatregel door de kinderrechter is opgelegd.
  • This is an anchorlink
  • Wat is een SAVE-team?
    Een SAVE-team bestaat uit gemiddeld 10 medewerkers die gebiedsgericht werken. Dat betekent dat zij nauw aansluiten bij de lokale situatie. Samen Veilig Midden-Nederland werkt in zes regio’s en bestaat uit 27 SAVE-teams.
  • This is an anchorlink
  • Is er verschil tussen SAVE Jeugdbescherming, de medewerker SAVE en de SAVE-werkwijze?
    SAVE Jeugdbescherming komt in beeld als er zorgen zijn over de veiligheid of ontwikkeling van een kind of jongere. SAVE Jeugdbescherming voldoet aan de vereiste kwaliteitsnormen en is als gecertificeerde instelling gerechtigd maatregelen jeugdbescherming en jeugdreclassering uit te voeren. SAVE Jeugdbescherming is dus een organisatie van mensen die begeleiding biedt bij preventieve jeugdbescherming in het vrijwillig kader en maatregelen uitvoert op het gebied van jeugdbescherming en jeugdreclassering.

    De medewerker SAVE is een jeugdbeschermer of jeugdreclasseerder die werkt bij SAVE Jeugdbescherming. De medewerker SAVE is verantwoordelijk voor het bieden van aanvullende begeleiding in samenwerking met het lokale team (0-18 jaar), voor het uitvoeren van jeugdbeschermingsmaatregelen (0-18 jaar) en jeugdreclasseringsmaatregelen (12-23 jaar). Een medewerker SAVE is in de praktijk een jeugd- en gezinsprofessional. Andere benamingen zijn specialist veiligheid,  gezinsmanager, gezinsvoogd, voogd of jeugdreclasseerder, jeugdzorgwerker en jeugd- en gezinsprofessional.

    De werkwijze die bij SAVE Jeugdbescherming en door medewerkers SAVE wordt gehanteerd, heet de 'SAVE-werkwijze'. In de SAVE-werkwijze ligt de nadruk op het samen met de betrokkenen werken aan het herstel van een veilige ontwikkeling van kinderen en een veilig thuis voor kinderen. Het woordje 'SAVE' in de SAVE-werkwijze staat dan ook voor SAmen werken aan VEiligheid. Deze werkwijze wordt door verschillende gecertificeerde instellingen in Nederland gebruikt, waaronder SAVE Jeugdbescherming. De SAVE-werkwijze betekent dus niet meteen dat er sprake is van SAVE Jeugdbescherming of een medewerker SAVE, aangezien ook andere organisaties in Nederland deze werkwijze hanteren.
  • This is an anchorlink
  • Hoe is de samenwerking tussen gemeenten en SAVE Jeugdbescherming vormgegeven?
    SAVE Jeugdbescherming biedt advies en hulp wanneer de veiligheid of ontwikkeling van een kind wordt bedreigd en haakt aan:
      • als hulpverleners op lokaal niveau ondersteuning nodig hebben bij de begeleiding van een kind en/of gezin;
      • als er justitiële maatregelen nodig zijn om de problemen binnen een gezin op te lossen;
      • of als een kind strafbare feiten pleegt en crimineel afglijden dreigt.
    SAVE Jeugdbescherming doet onderzoek en biedt begeleiding zodat, waar mogelijk samen met het gezin, de betrokken lokale hulpverleners een veilige thuissituatie kan worden bereikt en om te voorkomen dat gedwongen kinderbeschermingsmaatregelen nodig zijn om de thuissituatie te verbeteren. SAVE Jeugdbescherming voert ook jeugdbeschermings- en jeugdreclasseringsmaatregelen uit en oefent de voogdij uit als niet op een andere manier in het gezag van een kind kan worden voorzien. Alle gemeenten in Flevoland (6) en Utrecht (26) hebben contracten met SAVE Jeugdbescherming voor de inzet van preventieve en andere jeugdbeschermingsmaatregelen en/of jeugdreclassering.
  • This is an anchorlink
  • Hoe is SAVE Jeugdbescherming ontstaan?
    In 2015 is de Jeugdwet ingevoerd. Deze wet regelt hoe de jeugdzorg In Nederland georganiseerd is. Met het invoeren van de Jeugdwet werden gemeenten verantwoordelijk voor de jeugdzorg. Voorheen lag deze verantwoordelijkheid bij de provincies. Er veranderde veel in de jeugdzorg. In 2015 is Samen Veilig Midden-Nederland ontstaan uit een fusie van Bureau Jeugdzorg Utrecht en Bureau Jeugdzorg Flevoland. De jeugdbescherming en jeugdreclassering van beide bureaus zijn ondergebracht bij de dienst SAVE Jeugdbescherming van Samen Veilig Midden-Nederland. Voorafgaand aan alle veranderingen hebben wij met gemeenten en andere hulpverlenende nagedacht over hoe wij goed met elkaar kunnen samenwerken. Daar is onder andere de werkwijze SAVE uit ontstaan. SAVE staat voor SAmen werken aan VEiligheid. In die werkwijze ligt de focus op het samen met betrokkenenwerken aan herstel van een veilige ontwikkeling van kinderen en een veilig thuis voor kinderen.
  • This is an anchorlink
  • Wat doet SAVE Jeugdbescherming?
    In opdracht van de gemeenten in de provincies Utrecht en Flevoland voert SAVE Jeugdbescherming maatregelen uit op het gebied van jeugdbescherming en jeugdreclassering. Dit gebeurt door de gebiedsgerichte SAVE-teams. SAVE Jeugdbescherming heeft ook een belangrijke rol in het voorkomen van maatregelen. Om dicht bij de cliënt te kunnen werken, is SAVE Jeugdbescherming regionaal georiënteerd opgezet en werken we vanuit meerdere locaties: in Almere, Amersfoort, Nieuwegein, Utrecht en Veenendaal. In totaal zijn er 27 SAVE-teams werkzaam voor 34 gemeenten. Lokale teams van de gemeenten schakelen SAVE Jeugdbescherming in als vrijwillige hulpverlening niet (meer) toereikend is, als de veiligheid van kinderen (0-18) in gevaar is, of als jongeren afglijden (of dreigen af te glijden) naar criminaliteit. De medewerker SAVE legt de verbinding met het gezin, het netwerk en de lokale hulpverlening. Zij werken nauw samen, eventueel ook met andere hulpverlenende instanties, de politie en scholen. Samen wordt gewerkt aan het herstellen van een veilige situatie voor de opvoeding en het opgroeien of aan een nieuwe start zonder criminaliteit. Samen zetten zij stappen om een blijvende verbetering te realiseren. Medewerkers van SAVE Jeugdbescherming kunnen de rol van gezinsvoogd, voogd en jeugdreclasseerder vervullen.

Nieuwsbrief aanmelding

Blijf op de hoogte van al ons laatste nieuws! Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.