Is er gevaar?
Is er een levensbedreigend gevaar? Bel dan onmiddellijk 112.
Spoed of crisis contact
Dreigt een situatie thuis of elders uit de hand te lopen en ben je geen cliënt van SAVE Jeugdbescherming? Bel dan Veilig Thuis.
Bel met Veilig Thuis 0800-2000
Ben je cliënt bij SAVE Jeugdbescherming, dan bel je tijdens kantooruren (tussen 08.30 en 17.00 uur) met de medewerker SAVE die jou is toegewezen.
Buiten kantooruren bel je met het onderstaande nummer:
In de provincie Flevoland: bel 088 – 996 3000.
In de provincie Utrecht: bel 0800- 2000.
Wanneer er in een gezin problemen zijn waardoor een kind zich moeilijk kan redden, of wanneer hun kind strafbare feiten heeft gepleegd, kan het gezin hulp krijgen van maatschappelijk werkers in hun gemeente. Deze maatschappelijk werkers opereren in een zogenaamd ‘lokaal team’. Het lokale team kan SAVE Jeugdbescherming vragen om begeleiding bij de hulp aan het gezin.
Wat houdt begeleiding door SAVE Jeugdbescherming in? En wat betekent het voor het gezin om SAVE begeleiding te krijgen?
De medewerkers van SAVE Jeugdbescherming hebben veel ervaring met gezinnen die complexe problemen hebben. Het doel van SAVE begeleiding is om gezinnen te helpen ervoor te zorgen dat hun kind opgroeit in een veilige situatie. SAVE Jeugdbescherming vertrouwt erop dat ouders dit kunnen, zij het soms met extra hulp en begeleiding.
Eén van onze medewerkers legt hieronder uit hoe dit werkt:
1. Onze medewerker leert jouw gezin kennen
In de komende weken kom ik een aantal keer bij je gezin.
Waarover praten we met elkaar?
Tip: Denk alvast na over deze vragen voor onze volgende afspraak.
Op deze manier krijg ik veel informatie over je gezin en jullie situatie. Daarmee bedenken we samen wat er nodig is voor een veiliger thuis.
2. Je maakt een plan
We weten nu wat er nodig is voor een veiliger thuis. Nu maak je zelf een plan om. In het plan schrijf je hoe je hiervoor gaat zorgen samen met de mensen in en de hulpverleners. Onze medewerker vertelt alvast wat je moet weten over het plan:
3. Je doet wat in je plan staat
Vanaf nu ga je doen wat je hebt opgeschreven in je plan. Het lokale team begeleidt je daarbij. De medewerker SAVE houdt contact met het lokale team.
Gaat het weer goed met je kind? En is dat voor langere tijd zo, dus niet alleen maar een dag of een week? Dan stopt de begeleiding van SAVE Jeugdbescherming. We gaan ervanuit dat dit in vier maanden kan lukken. Als het nodig is kunnen we daar nog drie maanden bij tellen. Het lokale team kan wel nog hulp aan je gezin blijven geven.
Misschien slaagt het gezin er niet in om de situatie te verbeteren. In dat geval vraagt de medewerker SAVE de Raad voor de Kinderbescherming om hulp. Zij onderzoeken de situatie in het gezin. Als zij vinden dat de situatie te onveilig is voor het kind, vragen zij de rechter om een beslissing te nemen over de thuissituatie. Als de rechter vindt dat de zorgen van de Raad voor de Kinderbescherming terecht zijn, plaatst hij het kind onder toezicht. De ouders in het gezin moeten dan in vervolg de medewerker SAVE betrekken bij elke beslissing over het kind. De medewerker SAVE krijgt meer zeggenschap over wat er moet veranderen en hoe ze dat gaan regelen.
Als een medewerker SAVE het nodig vindt om de Raad voor de Kinderbescherming in te schakelen, zal hij of zij dit altijd eerst bespreken met het gezin en met de medewerker van het lokale team. Uitgangspunt is natuurlijk dat dit alleen in zo’n zeer zorgelijke situatie nodig zal zijn.
Misschien krijgt jouw gezin niet alleen hulp van SAVE Jeugdbescherming, maar ook van andere zorgaanbieders. In dat geval is het voor je gezin belangrijk dat wij en de andere zorgaanbieders op de hoogte zijn van elkaars betrokkenheid. En dat we ervoor zorgen dat onze verschillende vormen van hulp goed op elkaar aansluiten voor jouw gezin.
In Nederland is er een administratie die als doel heeft om bij te houden welke hulp een gezin krijgt. Deze administratie heet de Verwijsindex. In deze administratie wordt ook onze betrokkenheid bij een kind vermeld, samen met de naam van onze medewerker. Het systeem is privacyvriendelijk: er staat niets in over wat wij voor het kind of het gezin doen.
Krijgt jouw gezin ook hulp van een andere zorgaanbieder? Dan nemen wij contact met hen op. Wij laten jou weten dat wij dit doen. Je kunt aanwezig zijn bij gesprekken die we eventueel met die zorgverlener hebben. Of we laten je achteraf weten wat we hebben besproken.
Blijf op de hoogte van al ons laatste nieuws! Meld je aan voor onze nieuwsbrief.